حرفی برای گفتن نداریم یا لکنت گرفته‌­ایم؟!

فاطمه قربانی، دانشجوی دکتری مطالعات زنان: نگاهی گذرا به کتاب­‌های مرتبط با زنان و جنسیت در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران، هر انسان اهل فکری را مبهوت می­‌کند؛ تعداد انگشت‌شماری کتاب تألیفی که در میان انبوهی از کتاب‌­های ترجمه‌شده چندان به چشم نمی‌­آیند.

کتاب­‌هایی که با همۀ تنوعشان در چند دسته کلی‌­تر می­‌توانند در کنار هم قرار بگیرند: حوزۀ نظری، پژوهش­‌های علوم اجتماعی، توسعه فردی، زن در اسلام، زندگینامه زنان مشهور، تاریخ شفاهی زنان مؤثر در انقلاب و دفاع مقدس، بررسی وضعیت تاریخی زنان و مسئله حجاب.

فمینیسم، چارچوب نظری غالب

در حوزه نظری عمده کتاب‌­ها، ترجمه کتاب‌­های معرفی‌کننده نظریات فمینیسم هستند. کتاب­‌هایی که تعدادی از آن‌ها به‌طورکلی تمامی نحله­های اصلی فمینیسم را معرفی می‌­کنند و بعضی از آنها به طور خاص به ترویج نظریات یکی از این نحله‌­ها مانند فمینیسم مارکسیسم می­‌پردازند. از جمله می‌توان از کتاب جستارهایی دربارۀ رهایی زن از زاویه دید مارکسیستی (حسن معارفی‌پور / نشر روهان) یاد کرد. البته چند عنوان کتاب تألیفی هم در این بخش دیده می‌شود که در کنار معرفی فمینیسم، نگاهی نقادانه به آن داشته‌اند؛ مانند کتاب‌های جستارهایی در باب فمینیسم (حسن حسینی یار/ نشر محقق) و جریان‌شناسی فکری فرهنگی فمینیسم در ایران معاصر (پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)).

فمینیسم اسلامی؛ بازخوانی متون دینی با ارزش­های فمینیستی

با وجود تعداد محدود کتاب­‌های فمینیسم اسلامی، اهمیت این آثار ایجاب می‌­کند که آنها را در دسته­‌بندی جداگانه‌­ای قرار دهیم. در پرداخت به این جریان فکری، باید توجه داشت که فمینیسم اسلامی، بر مبانی فمینیسم غربی بنا شده و به دنبال خوانشی از متون اسلامی است که با مبانی و ارزش­‌های فمینیستی مانند برابری سازگار باشد. این نوع نگاه به سبب تلاشی که برای جمع بین ارزش‌­های فمینیستی و دین دارد، می‌تواند موردتوجه بسیاری از دختران نسل­‌های جدید قرار بگیرد. هرچند که این جریان فکری هنوز در ایران ریشه ندوانده و کتاب­های موجود در این زمینه نیز عمدتاً کتاب‌­های ترجمه هستند.

کتاب ۵۰ میلیون زن جهان اسلام را تغییر می­‌دهند (سعدیه زاهدی/ نشر مروارید)، کتابی استراتژیک است که معتقد است اگر زنان جهان اسلام، وارد بازارهای کار و دنیای تجارت شوند، می‌­توانند جهان اسلام را تغییر دهند. نکته مهم در رابطه با این کتاب، این است که در ضمن طرح اقتصادی خود،  نوعی سبک زندگی به مخاطب ارائه می­‌دهد. کتاب مهم دیگر در این زمینه، کتاب حاشیه‌­های فمینیستی قرآن (عایشه هدایت الله/ نشر کرگدن) است. این کتاب به بررسی تفاسیر فمینیستی قرآن و نقد آن‌ها می‌­پردازد و معتقد است باید تجدیدنظری اساسی در مبانی تفسیری متن قرآن کریم صورت گیرد.

پژوهش­‌های اجتماعی و واکاوی معضلات زنان

کتاب­‌های حاصل از پژوهش­‌های علوم اجتماعی عمدتاً مربوط به حوزه‌­های اشتغال و آموزش زنان، طلاق و خشونت خانگی هستند. کتاب­‌هایی تألیفی که جامعه‌های آماری‌ متفاوتی دارند و بیشتر کاربرد آماری دارند. در این میان معدود کتاب­‌هایی نیز هستند که به مسائل جدیدتری پرداخته‌­اند و جالب‌توجه هستند مانند کتاب زنان اینستاگرامر (شیما فرزاد منش/نشر تیسا) که خوانشی انتقادی از بازنمایی زندگی روزمره خانوادگی است.

توسعۀ فردی؛ استقلال به‌مثابه رهایی

دسته­‌ای از کتاب­‌ها را می‌توان در فضای توسعه فردی درنظر گرفت. کتاب­‌هایی که در دو سبک متفاوت قرار می­‌گیرند. سبک اول به اشتغال زنان، بررسی موانع آن و تشویق زنان به اشتغال می‌­پردازد. کتاب­‌های اکنون زمان استقلال مالی است (کیم کیوساکی/ نشر نسل نواندیش) و زنان و ارتقا شغلی (هیرا علی/  نشر خزه) در این دسته جای می­‌گیرند. سبک دیگر کتاب­‌هایی هستند که بعضی ظاهراً روانشناسی و بعضی انگیزشی هستند. این کتاب­‌ها تأکید زیادی بر استقلال دختران به‌معنای بریدن آنها از قیدهای خانواده و جامعه دارند؛ کتاب­‌هایی به شدت سطحی که متأسفانه مخاطب عام اقبال زیادی به آن‌ها دارد. کتاب پرفروش خودت باش دختر (ریچل هالیس) و کتاب سندروم دختر خوب (بورلی انگل، نشر نون) از این دسته‌­اند.

الگوسازی برای دختران

در سال­‌های اخیر کتاب‌­های زیادی راجع به زندگینامه زنان مشهور به چاپ رسیده است؛ زنان در قدرت (زنان سیاستمدار اروپایی و آمریکایی)، زنان نویسنده و شاعر، زنان مبارز و زنان فیلسوف. این کتاب‌­ها در شکل­‌های مختلف و برای تمام رده­‌های سنی طراحی شده­‌اند. کتاب‌­هایی که عمدۀ آن‌ها ترجمه‌ای بوده و تعداد محدود آثار تألیفی نیز با الگوبرداری از نسخه­‌های ترجمه شده، نگاشته شده­‌اند. آثاری که به صورتی واضح، خط مشخصی را دنبال می‌­کنند. یکی از موضوعاتی که این کتاب‌­ها به آن می­‌پردازند، پررنگ‌کردن نیاز به حضور زنان در رده‌­های بالای حاکمیت است، در همین رابطه چند کتاب در حوزۀ علوم اجتماعی ترجمه شده است از جمله کتاب­‌های موانع حضور زنان در حکومت‌ها (آوری الیزابت هرت، نشر ققنوس)، زنان و رهبری (هاروارد بیزینس ریویو، نشر هنوز) و سیاست‌های انتخاباتی: کارآمد کردن سهمیه‌ها برای زنان (هما هودفر و مونا تجلی، نشر پردیس دانش). اما در کنار این کتاب‌­ها که بیشتر مورد توجه پژوهشگران حوزه زنان و جنسیت قرار می‌­گیرند، کتاب­‌های زندگینامه زنان سیاستمدار اروپایی و آمریکایی از جمله ملکه الیزابت، میشل اوباما، نیکی هیلی و… سهم قابل توجهی از کتاب­‌های این حوزه را به خود اختصاص داده‌­اند. کتاب­‌هایی که چهره­‌ای بسیار موفق و موجه از این زنان برای مخاطب خود می‌­سازند و در جلب توجه مخاطب نیز موفق بوده­‌اند.

نمونۀ دیگری از کتاب‌­های این دسته که همگی بعد از اتفاقات ۱۴۰۱ به چاپ رسیده­‌اند، به معرفی مجموعه زنان مشهور در فضای ادبیات، هنر و سیاست می­‌پردازند و در معرفی هر کدام از این زنان، به صورت ضمنی یا واضح تأکید زیادی بر مبارزه این افراد برای کنار زدن محدودیت­‌های جامعه برای زنان و رسیدن به آزادی­‌های فردی و اجتماعی دارند. این کتاب­ها همگی به دنبال الگوسازی از این زنان برای دختران هستند. کتاب‌های زنان شگفت انگیز (لوسی بیور، نشر کتاب پارسه)، زنان بدون مرز (جولیا پیرپونت، نشر کتاب پارسه) برای رده سنی نوجوان، و سری کتاب انسان­های کوچک، آرزوهای بزرگ (نشر گه­گاه) برای رده سنی کودک از این دسته­‌اند.

زنِ انقلاب اسلامی

گروه دیگری از کتاب­‌ها، تاریخ شفاهی زنان مؤثر در انقلاب و دفاع مقدس است. کتاب­‌هایی که عمدتاً روایتی از خاطرات همسران و مادران شهدا و زنان مبارز است. نکته حائز اهمیت، علاقۀ بیشتر نسل جدید دختران به اثرگذاری مستقل زنان و شناخت الگوهایی است که خود در میدان مبارزه حاضر بوده‌­اند. هرچند که در سال­‌های اخیر به این نکته توجه شده و خاطرات تعدادی از این زنان به چاپ رسیده است، ولی همچنان کمیت و کیفیت این آثار به نحوی نیست که نیاز مخاطب عام به‌خصوص مخاطب نوجوان و جوان را پاسخ بدهد. موضوع قابل‌توجه دیگر طراحی جلد این کتاب­هاست، طرح‌­هایی با فضا و رنگ­های غمگین و المان­هایی تکراری. مسئله­‌ای که باعث می‌شود تنها، مخاطب مذهبی در مواجهۀ اول با کتاب به آن توجه کند و مخاطب عام حتی علاقه­ای به آشنایی با این کتاب­‌ها نشان ندهد.

زن در گذر تاریخ معاصر

کتاب­‌های تاریخی در حوزه زنان که در سال­های اخیر وارد بازار کتاب شده‌­اند، عمدتاً به بررسی وضعیت زنان در دوره­‌های صفویه و قاجار پرداخته‌­اند. بعضی از کتاب­‌ها به‌صورت کلی شرایط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی زنان را در این دوره‌­ها بررسی کرده‌اند؛ مانند کتاب‌های زن در عصر صفوی (مهرداد نوری مجیری، نشر ندای تاریخ) و تاریخ اجتماعی زنان در عصر قاجار (سمیه سادات شفیعی، نشر ثالث). تعدادی از کتاب‌ها نیز به یک موضوع خاص پرداخته‌اند؛ مانند کتاب زنان زرخرید (فریبا کاظم­نیا، نشر تیسا) که به بررسی وضعیت کنیزان در ایران از طاهریان تا مغول می­‌پردازد.

زن در آموزه‌های اسلامی

کتاب­هایی که به مسئله زن در اسلام پرداخته‌­اند، عمدتاً کتاب­‌هایی هستند که یا در موضوع خاصی به جمع‌آوری مطالب مرتبط با آن موضوع از منابع دینی پرداخته‌اند؛ مانند کتاب هویت در مه (مریم رئوف ملایری، نشر آفاق معرفت) که به هویت‌­یابی جنسیتی دختران می­‌پردازد و کتاب خشونت خانوادگی از منظر اسلام (سید عبدالله حسینی، نشر المصطفی) که خشونت خانوادگی، علل و راهکارهای مبارزه با آن از منظر آموزه‌های اسلامی را بررسی کرده است. همچنین نظرات یکی از علما درباره زنان را در کنار هم قرار داده­‌اند، مانند کتاب­‌های زن در قرآن (علامه طباطبایی، نشر هاجر)، زن و چالش‌­های جامعه (امام موسی صدر، نشر مؤسسه امام موسی صدر) و زن، زندگی، آزادی (بیانات رهبر انقلاب، نشر تراث). هرچند عمده این آثار، آثاری ارزشمند و لازم هستند؛ اما این کتاب‌ها در جذب مخاطب عام چندان موفق نبوده‌­اند و پاسخگوی تمامی نیازهای طیف­‌های مختلف مخاطبان نیستند.

مسئله بسیار مهم دیگر خلأ نظریه‌­پردازی است. تمام مطالبی که وجود دارد حاصل جمع‌­آوری گزینشی و سلیقه‌ای تعدادی از محتواهای مربوط به زنان از منابع دینی یا از کلام علما بوده و عمدتاً یا تکرار مسائل گذشته یا همچنان در صدد پاسخگویی به شبهات موجود در مسائل زنان است. آن هم نه با کلامی نو و درانداختن طرح و راهی جدید برای حل مسئله، بلکه با رویکرد تکراری توجیه مسائل به آن پرداخته می‌شود.

همچنین از تولید و تألیف کتاب­‌های موردنیاز زنان به‌ویژه در موضوعات سبک زندگی، روان‌شناسی و توسعۀ فردی غفلت شده است. از یک‌سو محتواهای غنی دینی، فراوری نشده و از سوی دیگر به نظر می­‌رسد که هنوز این محتواها راهی به زبان زمانه نیافته‌­اند و نمی­‌توانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند.

نکته کلیدی دیگر عدم توجه به طراحی جلد و نام‌گذاری مناسب برای این کتاب‌­هاست، چنان‌که بعضی از این کتب، مخاطب را دل‌زده می­‌کنند و فرد تنها با دیدن جلد کتاب، از آن احساسی منفی دریافت می‌کند.

مسئله حجابِ ما و آنها

یکی از موضوعاتی که در حوزه کتاب­‌های دینی به طور ویژه به آن توجه شده است، مسئله حجاب است. تعداد کتاب­‌های مربوط به حجاب به‌طور روشنی از کتاب­های مربوط به هویت دختران بیشتر است. عمدۀ این کتاب‌ها هم در صدد پاسخگویی به شبهات حجاب هستند؛ مانند کتاب‌های بدون توقف (علی غلامی، نشر واژه‌پرداز اندیشه)، رهایی (احمد طاهری­نیا، نشر مؤسسه امام خمینی (ره)) و محبوبۀ محجوبه (ثریا شاعیدی، نشر هاجر). اگرچه این کتاب­‌ها می‌­توانند برای سخنرانان، فعالان فرهنگی و مربیان تربیتی مفید باشند؛ اما واضح است که اکثر افرادی که راجع به حجاب شبهه فکری دارند و یا به کم‌حجابی گرایش دارند، کتاب پاسخ به شبهات حجاب را برای مطالعه انتخاب نمی­‌کنند.

در حالی کتاب­‌های دینی دررابطه‌با حجاب در این سبک تولید می‌شوند که جریان فکری مقابل کاملاً هنرمندانه و در ضمن معرفی شخصیت­‌های مشهور، تصویری بدون حجاب از این افراد در ذهن مخاطب می­‌سازد و موفقیت و بی‌حجابی را در ذهن مخاطب توأمان جلوه می­‌دهد

سخنی برای ارائه باقی می‌ماند؟

نگاهی به کتاب­‌های مرتبط با زنان و جنسیت در بازار کتاب ایران که اکثر آنها ترجمه شده و چندان متناسب با دین و فرهنگ ما نیستند، دغدغه­‌مندان این حوزه را نگران می‌کند. پاسخ به این پرسش می‌­تواند برای ما راه‌گشا باشد که آیا ما حرفی برای گفتن نداریم؟ یا اینکه لکنت گرفته­‌ایم و نمی‌­دانیم چطور با مخاطب حرف بزنیم تا ما را بشنود و بفهمد؟

در چارچوب بحث‌­های نظری، نه‌تنها در فضای اندیشۀ اسلامی، با خلأ نظریه‌­پردازی مواجه هستیم، بلکه حتی جریان فکری فمینیستی غرب‌گرا و اسلامی نیز در کشور ما تنها سخن دیگران را تکرار کرده و هیچ حرف جدیدی برای زن ایرانی ندارند.

کتاب­‌هایی که با رویکرد اسلامی تألیف شده‌­اند به نسبت، بسیار محدود و ناکافی­‌اند. عمده این کتاب­‌ها یا به جمع‌­آوری سخنان علما و اندیشمندان دینی درباره زن پرداخته و یا درصدد پاسخ به شبهات مربوط به زنان هستند. آنچه که در این سبک کتاب­‌ها مشهود است، موضع انفعالی و دفاعی است که کاملاً از موضع تهاجمی انقلاب اسلامی دربارۀ زن به‌دور است. موضعی که معتقد است با ارائۀ الگوی سوم زن، راه جدیدی را به روی زنان جهان گشوده است.

البته ناگفته نماند به‌رغم عقب‌­ماندگی مباحث نظری، زن الگوی سوم همگام با انقلاب اسلامی، متولد شده و رشد کرده است. هرچند ادبیات ما نیز نتوانسته تصویر این زن را همان­طور که هست نمایان کند و عمده شخصیت­‌های داستانی ادبیات تألیفی ما هنوز زن شرقی یا غربی را بازنمایی می‌­کنند و درحالی‌که جریان فکری غیراسلامی، به شیوه‌­های مختلف به دنبال الگوسازی برای دختران است، ما حتی در روایت شخصیت­‌های واقعی خود نیز نتوانسته­‌ایم چندان موفق عمل کنیم.

بهادادن به اندیشه و سخن

تردیدی نیست که تغییر فضای موجود، امر دشواری است و نیاز به همتی ویژه دارد. اما اگر معتقد هستیم که حرفی برای گفتن داریم به نظر می­‌رسد وقت آن رسیده تا از موضع انفعالی و دفاعی خارج شده و باتکیه‌بر میراث اسلام ناب در مسائل زنان به تفکر بنشینیم. باید از کلیشه‌­ها و سخنان تکراری فاصله گرفته و از بیان سخنان نو نهراسیم. اگر گفتمان الگوی سوم زن، راهی به فضای نظری، ادبیات و هنر ما باز کند و به اندیشمندان و هنرمندان، اجازه­ دهیم سخن بگویند، می­توانیم از این انسداد در حوزه زنان خارج شویم. لازمۀ به‌وجودآمدن این فضا، جدی انگاشتن و اهمیت‌دادن به آن از سوی مسئولین و فعالان این حوزه، تلاش شبانه­‌روزی و دوری از دگم‌اندیشی و برچسب‌­زنی به افرادی است که حرفی برای گفتن دارند.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید