رویداد حیات عاطفی زن | نشست اول

با ارائه سرکار خانم صفوراسادات امین جواهری

چرا روایت زندگی زنان روایت جذابی نیست؟ در جهان امروز اساساََ زن با کدام مؤلفه اش دیده می‌شود و فهمیده می‌شود؟ پاسخ ما این است که آن مؤلفه ای که زن با آن در جهان امروز و حتی فراتر از ایران و انقلاب اسلامی دیده می‌شود، مؤلفه‌ی «زیبایی» است. ضمن اینکه موضع ما موضع انتقاد و پرسش از غرب است بابت استفاده‌ی سوداگرانه از زیبایی زن، باید بپرسیم غرب این مولفه را با کدام یک از نیازهای اصیل بشر پیوند زده که توانسته به این راحتی زن را فقط با این ویژگی برجسته کند و بنمایاند.

ایده ما این است که چارچوب زنانگی به طور خاص ارتباط وثیقی با جمال پیدا می‌کند. اما دایره مفهومی جمال چیست و سطوح نمودش در زن چیست؟ جمال و زیبایی دایره‌ای فراتر از زیبایی مادی و جسمانی دارد و ما آن را در سه ساحت صورت‌بندی می‌کنیم. جمال در ساحت اول یعنی بدن، نمودش «زیبایی جسمانی» است، در ساحت دوم، یعنی ارتباط با پیرامون و سایر انسان‌ها، نمودش «عاطفه» است و در ساحت سوم، یعنی ماوراء نمودش «معنویات» است. ما این سه سطح را از بیانات مقام معظم رهبری کشف و استنباط کردیم و با واقع هم تطابق دادیم. پس، عاطفه را هم سطحی از جمال می‌بینیم چون همان‌قدر قدرت اثرگذاری دارد.

منظور ما در سلسله رویدادهای حیات عاطفی زن صرفا مقولاتی لطیف و به لحاظ عرفی منتسب به زنان نیست که کنار هم بچینیم و یک حوزه ی معنایی محدود برایش متصور شویم. بلکه عاطفه را با انسان‌شناسی و هستی‌شناسی ربط می‌دهیم. در این سطح از پرداخت به عاطفه، نقطه تمرکز ما درگیری با جهان غرب در جهان‌بینی مادی و فرامادی است و مسئله ما می‌شود مسئله حقوق بشر. دقیقاً از این نقطه ظلم به زن اتفاق می‌افتد. از نقطه‌ای که ذیل جهان‌بینی مادی غرب جمال زن نه‌تنها به بدنش محدود شد، بلکه دست‌مایه‌ی سوداگری نظام سرمایه‌داری شد. و این آن ظلم اساسی بود. اگر از حیات عاطفی زن غفلت کنیم، این سطح از زیبایی زن هم دست‌مایه سوداگری جهان‌بینی مادی قرار خواهد گرفت، همان‌طور که زیبایی جسمانی زن دست‌مایه صنعت سوداگر غرب قرار گرفت.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید