نهضت طلا، آغاز جریان مقاومت زنانه

صفورا سادات امین‌جواهری، پژوهشگر علوم اجتماعی: اولین روزهای پاییز ۱۴۰۳ را همراه را خبرهای ناگوار اقدامات ددمنشانۀ اسرائیل علیه مردم لبنان شروع کردیم. فضای مردم ایران در همدلی و یاری‌رسانی به خانوادۀ بزرگ مقاومت فعال شد و کمک‌های مردمی و نهادی آغاز شد. این فضا با ترور ناجوانمردانه و ناباورانۀ رهبر حزب‌الله اوج گرفت. تعلق خاطر روحی مردم ایران به رهبر حزب‌الله لبنان، سید حسن نصرالله، باعث شد قلب‌های جریحه‌دار شده به‌گونه‌ای متفاوت به جریان حمایت از مبارزان جریان مقاومت بپیوندند و طبق معمول جلودار و صف اول حامیان مبارزان مقاوم لبنان، زنان مسلمان ایرانی بودند.

زنان ایرانی با اقتدا به زنان پیشران انقلاب اسلامی، و پشتیبان دفاع مقدس پویش اهدای پول و طلا را کلید زدند. زنان ایرانی در نشست‌ها و محافل و مجالس معنوی زنانه با خودآگاهی کامل و با مقاصدی عاطفی و معرفتی پویش اهدای طلا را به‌صورت کاملاً مردمی و خودجوش آغاز کردند. در اولین بازتاب‌های رسانه‌ای از اهدای هدایا و نذورات زنان، پول و طلا و حتی برخی کالاها در کنار هم بازتاب داده می‌شد و تصویری که از این حرکت زنان مخابره می‌شد نوعی ایثار اقتصادی و حمایت اقتصادی برای تأمین منابع مالی مقاومت مبارزان لبنان بود. صدالبته ارزش مادی طلا از هر کالای دیگر و حتی وجه نقدی برتر است، اما همۀ ماجرا این نیست.

ماجرای اهدای طلا، منظر زنانه‌ای در حمایت از جریان مقاومت دارد که اگر خوب نگریسته نشود و فهم نشود، در بهترین حالت به حمایتی اقتصادی تقلیل می‌یابد و در بدترین حالت این حمایت بی‌اثر می‌شود. طلا برای زنان صرفاً ارزش مادی اقتصادی ندارد، این کالاهای زینتی برای زنان موجب زینت آنان است. طلا برای زنان وجهی از وجوه جمالی آنان است. پس اهدای طلا توسط زنان در اولین مرحله و منظر زنانه، نوعی ایثار وجودی است. در واقع زنان هنگام بخشیدن طلا برای حمایت از جریان مقاومت بخشی از ابعاد وجودی‌شان را می‌بخشند و آنچه زنان از آن می‌گذرند فراتر از قدرت انباشته‌شدهٔ اقتصادی‌شان، اسباب زیبایی و زینت آنها است. زیبایی پویش اهدای طلا مرهون زیبایی ایثار شده‌ای است که در نیت این زنان نهفته است.

از وجوه جمالی و ایثار بعدی از ابعاد وجودی زن که بگذریم، اهدای طلا برای زنان به‌مثابهٔ اهدای بخشی از قدرت نهان خود در ساختار خانواده و اجتماع هم هست. در جامعه و زمانۀ ما که زنان در ساختار سرمایه و بازار جایگاه و پناهگاه امنی برای سرمایه‌گذاری ندارند، اندوخته‌ها و پس‌اندازهای اقتصادی‌شان را به طلا تبدیل می‌کنند تا در روزهای مبادای زندگی خانوادگی و اجتماعی بتوانند پرقدرت در میدان حاضر شوند و ما در پاییز ۱۴۰۳ می‌بینیم که زنان با سرمایۀ اقتصادی‌شان باقدرت و استوار وارد اثرگذاری بر عرصۀ بین‌المللی شدند و با اهدای سرمایۀ اندوخته‌شان در جبهۀ حق ایستادند و در این برهۀ تاریخی در حاشیۀ تاریخ ننشستند.

حمایت‌های زنان و هدایای آنان برای جریان مقاومت به طلا ختم نمی‌شود. بر این باور استوارم که هدایای زنان همواره حامل معناهای زنانه است و این معناهای حامل پیام‌های عاطفی است که میدان مقاومت را تجدید قوا می‌کند، به جریان عمومی در جهان اسلام تبدیل می‌کند و از تک‌تک مسلمانان سطل آبی می‌سازد که اسرائیل را نابود می‌کند. پیام‌های عاطفی مستتر در هدایای زنان فقط شامل حجمی از همدردی و دلسوزی و شفقت نیست. پیام‌های عاطفی حامل معانی معرفتی و سیاسی است. به معنای آمادگی زنان برای شرکت در جهاد است. به معنای آمادگی برای پرداخت هزینه‌های مقاومت؛ زیرا زنان ایرانی از گذشتۀ تاریخی خود به‌خاطر دارند که هزینه‌های مقاومت‌کردن از هزینه‌های مقاومت‌نکردن بیشتر نیست. آنان می‌دانند برای ساختن زندگی بهتر، امن‌تر، آزادتر و عزتی پایدار تنها راه، تقویت خط مقدم جریان مقاومت است.

روایت مجالس و پویش‌ها و هدایای زنان برای جریان مقاومت اگر از معناهای زنانۀ مستتر در آن‌ها تهی باشد، هرگز جهان اسلام را به جریان آبی خروشان برای انهدام غدۀ سرطانی تبدیل نمی‌کند. اهدای طلا و هدایای زنانه نقطۀ پایان حضور زنان در حمایت از جریان مقاومت نیست، آغاز آن است. هدایای زنانه و پویش طلا آغاز راهی است که تقویت‌کننده و پشتیبان عملیات طوفان الاقصی است. این زنان خواهان انتقام سخت‌اند. این زنان طلاهای خود را با همۀ جنبه‌های جمالی و سرمایه‌ای و قدرتی و خاطراتی که با آن دارند، صرفاً برای نوع‌دوستی اهدا نمی‌کنند. آنان به حقیقتی والاتر ایمان دارند و برای رسیدن به آرمان خویش اقدامی نمادین و البته مؤثر و از موضع قدرت انجام می‌دهند. از اهدای طلا این را بشنوید که مطالبۀ زنان برای استقرار امنیت از موضع اقتدار جدی است و برای این خواسته هزینه‌ها می‌پردازند.

بازتاب رسانه‌ای پویش طلا و هدایای زنان اگر فقط جنبۀ احساسی پیدا کرد که جنبۀ احساسی هم دارد، در گذر زمان از معنا تهی می‌شود و از انجام رسالتش ساقط می‌شود. بازتاب رسانه‌ای پویش طلا و هدایای زنانه باید افزون بر جنبه‌های احساسی، جنبۀ عواطف معرفتی و معنوی را هم بازنمایی کند. این حجم از طلا و کمک‌های زنان مطالبۀ اقتدار جریان مقاومت و امداد نظامی به جریان مقاومت هم هست؛ بنابراین با روایتی عاطفی از پویش طلا معنای اهدای طلای زنان را به گوش جهانیان برسانیم و قدرت‌نمایی نهفته در این هدایا را با خوانشی کوته‌بینانه و متحجرانه از بین نبریم.

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید